- 2 juli 2020
Onze studenten 7 Kinderzorg ontwikkelden een mooie belevingswandeling voor ouders van jonge kinderen in het Muggenbergpark.
Onze studenten 7 Kinderzorg ontwikkelden een mooie belevingswandeling voor ouders van jonge kinderen in het Muggenbergpark.
Naar aanleiding van de berichtgeving van Kind en Gezin dat kleine kinderen te weinig in de buitenlucht vertoeven, zochten de leerlingen van het 7de jaar kinderzorg een manier om ouders met hun kleine kinderen naar buiten te lokken. Zo ontstond het idee om een wandeling met informatie voor de ouders van jonge kinderen te organiseren. Het project van de ‘ontwikkelingswandeling’ werd inhoudelijk uitgewerkt door de studenten van het 7e jaar kinderzorg.
Het Duffelse Muggenbergpark en het park rond kasteel Ter Elst liggen op een boogscheut van de school. Een betere locatie konden de leerlingen zich niet indenken. Het lokaal bestuur ging graag in op de vraag van de school om deze infoborden in het park te mogen plaatsen en wist budget vrij te maken voor de productie en plaatsing van de borden. “Ik ben zeer blij met zo’n initiatief. De nodige informatie die op een leuke manier aangeboden wordt door deze enthousiaste groep leerkrachten en dat dan nog in de buitenlucht van onze Duffelse parken, kan ik als schepen van gezin en gezondheid alleen maar toejuichen”, aldus schepen Luc Van Houtven.
Als concept kozen de studenten voor een grote puzzel. De studenten stellen de ontwikkeling van de kinderen voor als puzzelstukjes die bij elkaar horen en steeds verder uitgroeien tot één groot geheel. Op sommige momenten wordt er eens aandacht gegeven aan de rand van de puzzel, op andere momenten ontwikkelt het kind zich naar buiten toe. Alle stukjes passen en maken het tot één geheel. Elke student was verantwoordelijk voor een bepaalde leeftijdscategorie en ging op zoek naar tips en ‘wist je datjes’, waar men ook zoveel mogelijk de natuur in kon betrekken. Sommige borden vermelden kleine activiteiten om de ontwikkeling van de kinderen te stimuleren. Het opzoekingsproces veroorzaakte soms frustraties omdat het niet altijd even vlot lukte om originele informatie te zoeken die voldoende differentiatie inhield.
De puzzelstukken tonen niet alleen woord en beeld, maar getuigen ook van innovatieve creativiteit van de studenten. Per infobord zongen ze één liedje in. Het geluidsbestand kunnen ouders én baby’s of kinderen beluisteren via een QR-code op de borden.
Taalontwikkeling is immers enorm belangrijk en op deze manier hopen de studenten dat de ouders aangemoedigd worden om voor en/of samen met hun kinderen te zingen. Niet elk liedje is toonvast ingezongen, maar het zingen en de taalontwikkeling op zich primeert op zangtalent.
“Het was een boeiend leerproces. De studenten zijn zeer tevreden met het eindresultaat dat mooi gelay-out is door de communicatiemedewerkers van Sint-Norbertus Duffel. Ze hopen dat ouders en hun kinderen er veel plezier aan beleven. We zijn blij dat het lokaal bestuur Duffel ons van bij het begin met dit project heeft gesteund”, aldus begeleidend leerkracht Mie Michiels.