- 23 oktober 2024
- 4e jaar
Prestigieuze prijs voor 4MoTa
Prestigieuze prijs voor 4MoTa
De leerlingen uit 4 Moderne Talen van het Sint-Norbertusinstituut hebben de prestigieuze eTwinning-award gewonnen voor hun project ‘I Will Survive’. Dat project werd vorig schooljaar uitgevoerd binnen het vak Internationalisering en is nu beloond met de hoofdprijs van het Europese eTwinning-platform. Leerkracht Vicky Segerinck noemt het “een enorme erkenning voor het harde werk van onze leerlingen”.
Het eTwinning-platform, dat deel uitmaakt van de Europese Commissie, biedt scholen de mogelijkheid om grensoverschrijdende samenwerkingen op te zetten via een online omgeving. Jaarlijks rijkt eTwinning ook awards uit voor de beste projecten. De eTwinning-award, toegekend door een Europese jury, beloonde het Sint-Norbertusinstituut ook met een geldprijs van 1500 euro voor toekomstige taalprojecten. “Deze prijs beloont ook de creativiteit van onze leerlingen,” zegt Vicky Segerinck (leerkracht Internationalisering).
Een innovatief en vakoverschrijdend project
Het project ‘I Will Survive’ gaat om overlevingsstrategieën, zowel op persoonlijk als maatschappelijk niveau, en bracht leerlingen uit verschillende Europese landen samen om ervaringen te delen en oplossingen te bedenken voor uitdagingen in een snel veranderende wereld. Door middel van interactieve workshops, digitale tools en gezamenlijke presentaties werkten de leerlingen intensief samen met leeftijdsgenoten uit andere Europese landen, allemaal vanuit hun eigen schoolomgeving.
Onder leiding van hun leraren Internationalisering en Engels hebben de leerlingen uit 4 Moderne Talen zich ingezet voor het project, dat gericht was op het ontwikkelen van belangrijke vaardigheden zoals interculturele communicatie, digitale geletterdheid en probleemoplossend denken.
Succes door internationale samenwerking
Vicky Segerinck: “Het project heeft hen niet alleen geholpen om hun taalvaardigheden te verbeteren, maar ook om nieuwe perspectieven te ontdekken door samen te werken met hun Europese medestudenten. Ze hebben bewezen dat samenwerken, zelfs op afstand, leidt tot mooie resultaten.”
De prijs werd toegekend door een externe jury op basis van enkele kwaliteitslabels, zoals een duidelijk werkplan en het feit dat alle leerlingen samenwerkten in gemengde teams. Het project van het Sint-Norbertusinstituut werd gekozen uit meer dan 250 inzendingen van scholen uit heel Europa. Naast de award ontvangt de school 1500 euro om in te zetten in taalprojecten.
Ook de leerlingen zelf zijn enorm trots op hun prestatie. Daniela, één van de deelnemers aan het project, vertelt: “Het is fijn om met leerlingen uit andere landen en culturen samen te werken aan een gezamenlijk schoolproject.” “Ik heb zelfs nog steeds contact met een meisje uit Duitsland via sociale media”, vult Yenthe aan.
Een waardevolle ervaring voor de toekomst
De leerlingen van 4 Moderne Talen hebben niet alleen een bijzondere ervaring opgedaan, maar hebben ook bewezen klaar te zijn voor een toekomst waarin internationale samenwerking en digitale competenties belangrijk zijn.