- 1 april 2025
- 1e jaar
- 2e jaar
- 3e jaar
- 4e jaar
- 5e jaar
- 6e jaar
- 7e jaar
Op SNOR worden de wijze lessen van het Expertisecentrum voor Onderwijs en Leren (Thomas More) geïmplementeerd en werken we aan een kennisrijk curriculum.
Op SNOR worden de wijze lessen van het Expertisecentrum voor Onderwijs en Leren (Thomas More) geïmplementeerd en werken we aan een kennisrijk curriculum.
Wij zijn enorm trots om één van de eerste scholen te zijn die het volledige traject van Wijze Lessen, ontwikkeld door het Expertisecentrum voor Onderwijs en Leren van de Thomas More-hogeschool, te hebben doorlopen.
Dit traject draaide om de integratie van twaalf concrete bouwstenen voor effectief lesgeven en leren, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Deze werden tijdens studiedagen besproken en vervolgens in de klas en op school in de praktijk gebracht. Een kernteam van leerkrachten zorgt ervoor dat de Wijze Lessen op onze school verder worden uitgebreid en toegepast in de lessen.
Zo startten we begin dit schooljaar met het herhalen van de routines die bij het begin van elk lesuur verwacht worden. Routines bieden veiligheid en rust voor leerlingen en zorgen voor een goed leerklimaat.
Resultaten van de samenwerking met het Expertisecentrum zal je bijvoorbeeld ook merken in het eerste jaar tijdens het klasuur en in het derde jaar tijdens S.C.I.LLs. Deze vakken richten we specifiek in om aan het begin van de 1ste en 2de graad in te zetten op effectief leren en dit zo verder uit te rollen doorheen de studieloopbaan van onze leerlingen. In deze vakken krijgen onze leerlingen dan ook concrete leerstrategieën aangeleerd. Vanuit het klasuur en S.C.I.LLs wordt ook de transfer naar andere vakken uitgerold, waar onze leerlingen de strategieën leren toepassen in andere contexten en situaties. Op die manier versterken we het kennisrijke curriculum op SNOR, waarin leerlingen niet alleen kennis opbouwen, maar die ook actief leren toepassen in verschillende vakken en contexten.
De keuze om de specifieke SNOR vakken wereldwijsheid, financiële wijsheid, de masterclass/vaardigheden voor de bachelorproef in te richten in de derde graad sluiten ook aan bij dit verhaal. In overleg met het Expertisecentrum en met hoger en universitair onderwijs bouwen hebben we lessentabellen opgebouwd om onze leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op verder studeren en/of de arbeidsmarkt.
Al onze eerstejaars weten bijvoorbeeld hoe het brein werkt en leert en gebruiken deze achtergrondkennis om hun eigen leren te bevorderen.
Een vraag die we gesteld kregen op de onderwijsbeurs in Mechelen sluit ook aan bij hoe wij de Wijze lessen op school integreren: ‘Ik heb van horen zeggen dat je op SNOR spiekbriefjes mag gebruiken op de toetsen.’ SOMS is dat waar! Natuurlijk staan we spieken niet toe, maar het maken van een spiekbriefje is wel een van de studiemethoden die we aanleren aan onze leerlingen. Het verbetert het leerproces en het vermogen om de grote te lijnen samen te vatten. Héél soms staan leerkrachten het toe om dat spiekbriefje ook effectief te gebruiken bij het maken van een toets.
Onze lesdidactiek wordt ook gebaseerd op de wetenschappelijke inzichten die de Wijze lessen ons bieden. Niet alleen effectief leren, maar dus ook effectief lesgeven, is een actiepunt van het kernteam op SNOR. De twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek worden bijvoorbeeld tijdens open lesweken besproken. Tijdens deze weken gaan collega’s bij elkaar op bezoek tijdens de les en laten ze zien aan elkaar hoe zij deze didactische principes implementeren in hun lessen. Het doel is dat we kunnen leren van elkaar en onze eigen lesdidactiek steeds kritisch blijven bekijken.